Hans karriere har være kometagtig inden for sit felt. Hans arbejde har været ude i rummet flere gange. Alligevel insisterer han på at arbejde med alle typer kunder – og både amerikanske og danske.
dansk komet i new york
Mads Jakob Poulsen. Kender du navnet? Sandsynligvis ikke. Lige så sandsynligt er det dog, at du genkender meget af hans arbejde. Og nu ville det være naturligt at namedroppe. Men måske er det faktum, at han er den eneste designer i verden, der har haft logo med fire gange i rummet, nok det mest sigende for hvilken retning denne 35-årige dansker, bosiddende i New York har sat. Han har arbejdet med nogle af de største, mest kendte eller rigeste i verden, men valgte for to år siden at forlade de flatterende stillingsbetegnelser for at lave sit eget lille studio, Poulsen Projects. Og med lille menes der ham og én ansat. Og ingen drøm om at blive stor.
Det er hans design du møder på Holbæk Teaters plakater, hjemmeside program og meget mere. Holbæk Teater ønskede nemlig en, som med rødderne i dansk kultur kunne løfte udtrykket udadtil. Man kan godt have et internationalt udtryk selv om man hører til et mindre sted. Udtryk. Udsyn. Det begynder altid lokalt.
”Min stil er at lave for de store som om de var små. Jeg arbejder helst med så få som muligt – og allerhelst med ejeren direkte, for der kan godt blive for mange kokke, der fordærver maden, når alle mulige er indover. Ejeren skulle jo gerne være den, der er tættest på essensen i den virksomhed, det drejer sig om, så det bliver mere enkelt på den måde”, fortæller Mads Jakob Poulsen via Skype fra sit domicil i New York, hvor han har boet de sidste 9 år.
Hans karriere har været kometagtigt inden for sit felt. Alligevel har han holdt fast i at ville arbejde for alle typer af kunder – også de små – og helst med en ligelig fordeling af amerikanske og danske kunder, for skiftet de to verdener imellem giver hele tiden ny næring til inspiration.
Længst med enkelhed
Enkelthed, minimalisme og ikonisk er kodeord hos Mads Jakob Poulsen. Selv om hans mange designs har vidt forskellige udtryk, er det gennemgående for hans stil, at der er skåret ind til benet.
”Jeg forsøger altid at finde den mindste detalje, det simpleste greb, som fortæller mest muligt af den historie der skal kommunikeres. Det er meget med at gå på opdagelse – og jeg elsker den proces med at få lov til at fordybe mig intenst i et nyt område to-tre-fire måneder ad gangen. Det udvider hele tiden ens eget univers.”
”Jeg kan godt lide brands, der betyder noget i hverdagen. Du holder ikke nødvendigvis af en bank, men det gør du af sådan noget som Spotify eller et teater for eksempel, for det giver værdi i hverdagen. Jeg lavede også logoet for Copenhagen Pride, og det at se et par der lige er sprunget ud, stille sig for at blive fotograferet foran logoet, det betyder virkelig meget. Det er sådan noget, man virkelig husker.”
Det åbenlyse
Og uanset om kunden er stor eller lille, er udfordringen den samme fra gang til gang.
”Hvad er den gennemgående historie? Hvad var det, den gamle identitet udtrykte, og hvad skal den nye kunne? Det skal være mere end et logo og hele designet skal smage af det samme. Ord, farver, osv. Med Holbæk Teater var det vigtigt, at det ikke lignede noget andet. Og i teaterverdenen er vi inde på et område, hvor der i forvejen er en masse floskler og klicheer. Så hvad er det mest enkle og åbenlyse i det her tilfælde? For det første er Holbæk Teater et unikt ord. Æ bliver til en spejling af e og a, som jo står ved siden af hinanden i teater. Samtidig har Holbæk Teater hele tiden et ønske om at vise nok af sit program til at folk gerne vil ind og se forestillingerne – men ikke så meget, så det afslører det hele. Og på den måde nåede jeg frem til visuelt at afsløre noget af forestillingen, men ikke det hele.”
At turde det forkerte
Når Mads Jakob Poulsen først går i gang med at fortælle om sit arbejde er det tydeligt, at han besidder en hjerne, der i den grad suger indtryk til sig. Han er også meget perfektionistisk med sit arbejde, om end det ikke nødvendigvis er korrekthed, der er målet.
”For mig er det meget en balance at arbejde mellem det åbenlyse og det simple, men også turde lave noget “forkert”. Lidt ligesom når man går forbi et hotel, hvor der hænger et neonskilt og et af bogstaverne er gået i stykker og blinker. Det er det, du får øje på. Derfor handler det ikke bare om at lave noget pænt, men også om, at noget af det hiver lidt i dig.”
”Jeg elsker at løse problemer. Det er nok meget sådan jeg ser mit fag, som en blanding af kunst og problemløsning. Det begynder med et utal af muligheder, men hvis du kan sidde til sidst, så det føles som om du har ramt det eneste rigtige, så er det virkelig fedt!”
”… Og rent egomæssigt, er der heller ikke noget meget bedre end at se sit arbejde rundt omkring i verden …”
Det har været et tæt samarbejde mellem PoulsenProjects og Holbæk Teater, der har resulteret i det genkendeliges og enkle udtryk, du i dag møder på alt materiale fra Holbæk Teater. Lige fra plakater, hjemmeside og program – til busser, taxa, tøj og vandflasker. Det PoulsenProjects grafiske designsystem blev implementeret i 2017.